M/S Birger Jarl är det första passagerarfartyg som ett svenskt varv levererat till ett svenskt rederi, där de nu ikraftträdande bestämmelserna i 1948 års internationella säkerhetskonvention till fullo följts. Dessa nya bestämmelser gäller tre viktiga principer: flytbarhet, brandskydd och livräddning. Arkitekt Gustaf Alde, Göteborg, har varit fartygets arkitekt och ritat inredningen för samtliga salonger och hallar. Han har, även,  varit varvets och rederiets rådgivare gällande fartygets inredning.
En del kända svenska konstnärer har också bidragit till den konstnärliga utsmyckningen.  I första klass entréhall på aktra skottet fångas blicken först av en väggbonad i röllakansteknik, som visar Stockholms grundläggare Birger Jarl och gamla Stockholm. Den är skapad av greve Sigvard Bernadotte och utförd av mattfirman Nils Nessim. På förliga skottet finns en större målning ”Sommarminnen”, utförd av konstnären Gustav Carlström.
I matsalen pryds förliga skottet av professor Sven Erixons stora dekorativa målning. Grundmotivet är tre gamla lapska runtecken, som symboliserar Vinden, Solen och Åskan.   

Ånedin Hostel - M/S Birger Jarl MSBJ 180912 13 4ML1022 Custom MSBJ 180912 13 4ML1047 Custom 

MSBJ 180912 13 4ML1102 Custom MSBJ 180912 13 4ML1241 Custom MSBJ 180912 13 4ML1248 Custom

M/S Birger Jarl's historia

M/S Birger Jarl sjösattes den 15 januari 1953 på Finnboda varv i Nacka, Stockholm. Därefter levererades skeppet till rederiet AB Svea och fick namnet S/S Birger Jarl. Hon har bytt namn genom åren innan hon åter blev kallad M/S Birger Jarl. I juni 1953 ägde Jungfruturen rum med sträckan Stockholm till Helsingfors i Finland.

M/S Birger Jarl har blivit kallad för en av de olympiska båtarna. Hon byggdes sommaren 1952 tillsammans med sina systerfartyg (S/S Aallotar och S/S Bore III) inför OS i Helsingfors. Hon sjösattes dock efter de olympiska spelen och i juni 1953 ägde hennes jungfrutur rum med sträckan Stockholm till Helsingfors i Finland. Sedan 1979 har skeppet ägts av Ånedinlinjen som har drivit kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn på Åland, Finland.
I juni 2013 slutade kryssningarna tills vidare och fartyget förvandlades till ett flytande hotell. Hon ligger idag förankrad vid Stadsgårdskajen i Slussen, ett näst intill perfekt läge för ett hotell.. 

Kronologi:
1973 - Såld till det finska rederiet Jakob Lines och trafikerade då mellen Skellefteå och Jakobstad i Finland. 
1976 - M/S Birger Jarl såldes till rederi Godby på Åland och bytte namn till Minisea
1978 - Bytte namn till S/S Baltic Star och kryssade mellan Stockholm - Riga - Gdansk - Bornholm - Stockholm. Hon kryssade också till Mariehamn, Åland.
1987 - Byggdes det till flertalet hytter för att möta den ökade trenden med möjlighet till egen hytt för kryssningsgäster.
2002 - Såld till Rederi Allehandia AB / Ånedinlinjen och återigen blev hon därmed svensk och fick sitt nuvarande namn M/S Birger Jarl.
2015 - Den 1 juni flyttade fartyget, efter 62 år, från Skeppsbron till Stadsgårdskajen mellan Fotografiska museet och Birka Cruises.

Ånedin Hostel - M/S Birger Jarl Ånedin Hostel - M/S Birger Jarl MSBJ 180912 13 4ML1174 Custom

För mer information och bilder på M/S Birger Jarl besök länkarna nedan
Wikipedia
Stockholms hamnar
För information vem personen Birger Jarl var klicka här